El retaule del flautista

Ha estat la nostra darrera lectura de 3r d’ESO. I ens ha deixat un regust mig de diversió, mig de preocupació. Diversió per les situacions còmiques, i fins i tot grotesques, que  se succeeixen en la trama de l’obra; preocupació per la severa i incontestable crítica amb què  el text aborda problemes que són de tots els temps: la corrupció del poder, les desigualtats socials, i la injustícia que impedeix la felicitat dels més desafavorits.

Doncs bé, per no perdre el fil d’aquest joc de rialles serioses, us proposo aquesta doble opció de comentari sobre l’obra de Jordi Teixidor, El retaule del flautista:

A. Feu un exercici de consciència crítica i reviseu allò que us sembli insostenible, intolerable, del món actual -que pot prendre les dimensions que vulgueu: el barri, la ciutat, l’institut, el país, Europa, el planeta, el medi ambient… Exposeu, amb intenció de denúncia, la vostra reflexió.

B. No oblideu la dosi d’humor que acompanya l’obra de Teixidor. Què us sembla un guió, o bé un relat irònic, sarcàstic, divertit, sobre qualsevol situació quotidiana que desperti la vostra vena de grans còmics? Endavant!

Aquí us deixo l’enllaç al vídeo de l’obra. Ja sabeu que comença per la primera part i acaba a la quarta. Bona feina i bon estiu!

 

 

Anuncis

20 responses to “El retaule del flautista

  1. Aquest llibre és molt didàctic a la vegada que sarcàstic i satíric, és educatiu (per que) perquè mostra que, davant d’un problema, tothom en treu profit o s’aprofita d’ell per perjudicar (a) els que ho pateixen, és satíric per la manera en què ho explica (al) l’autor: amb humor, però crítica clara cap a les autoritats corruptes i interessades.
    Penso que ha estat de profit llegir aquesta obra, n’he gaudit molt i la recomanaria, ja sé que tracta sobre la (típica) tradicional història d’un poble afectat per una plaga de rates que no poden controlar i de sobte apareix un flautista i bla bla bla…., que si després, (al) en no pagar-lo les autoritats del municipi, s’emporta (a) tots els nens del poble , bla bla….. la típica història que coneix quasi tothom però això va més enllà d’aquest conte. L’autor s’ha inspirat en aquell clàssic (conte) relat i (l’han) li ha posat humor, sàtira , seny i ensenyances morals.

    El que va passar a Pimburg a l’edat mitjana és un exemple de moltíssimes (coses) situacions que estan passant avui dia: epidèmies , guerres , refugiats……. (on) I, enmig d’aquestes circumstàncies greus, algú busca l’anomenada “panacea” per convèncer (als) els afectats (de) que ho solucionaran, però, senyors i senyores, això no és així; us donen un “placebo” (per que) perquè estigueu “contentets” i així us evadireu. Ells, les autoritats públiques, no intenten solucionar el problema, sinó que el pal·lien a (plaços) terminis, disminueixen el grau de complexitat del problema, el redueixen però no l’eliminen per complet, perquè els interessen els beneficis encara que venguin poc (i continuïn); així poden continuar guanyant influència (i beneficis: repetició).

    Segur que algú em preguntaria per què recomanaria aquesta obra. La recomanaria per:

    1. No us penseu que és la típica història del “flautista d’Hamelín” només llegint el títol, ja ho sé, però és adaptada al teatre amb tocs morals i humorístics, res a veure amb la trista història (com ens indica) que ens explica el conte, és una mica (trista: repetició) commovedora, però no dramàtica, és igual d’emocionant que la del conte, sobretot el moment quan el flautista va ser declarat l’enviat del dimoni (per els contraris al flautista) pels seus adversaris i el volien cremar i també la reacció de les autoritats juntament amb el reverent Grundig, quan se senten amenaçats pel jove músic.

    2. Ens ensenya com afrontar grans problemes sense perdre el seny i la moral i també a saber que sempre, quan hi ha un problema, (sempre: repetició) hi ha algú que se n’aprofita (sempre: repetició) i ens fa creure que el seu remei és el millor i en realitat no funciona per a res.

    3. Ja que la gent em vindrà amb “Quin rotllo!!!!!!””En rio t’ha agradat???”, o mil coses així; ara bé, i com a conclusió: a cadascú li agrada llegir el que vol, i ja està.

    • Molt bon comentari, Maria. Les teves observacions sobre l’obra són intel·ligents i ben argumentades. Pel que fa a la redacció, has de vigilar les repeticions, i has d’escriure amb més calma per no oblidar accents essencials: és, , perquè… Deixant aquest aspecte de banda, penso que has fet una molt bona aportació al fòrum d’opinions sobre la lectura de El retaule del flautista. T’estic i t’estem molt agraïts!

  2. Clàudia Tello i Maria Ricart

    Exercici A:
    Aquesta és una reflexió sobre la fam en el món actual i (varis) diversos actes intolerables. Molta gent lluita contra la gana dia rere dia, a diferència d’altra gent que no té aquest problema i no li dóna importància.
    Una d’aquestes accions és la ‘Tomatina’. Té lloc en el municipi valencià de Bunyol i és una festa cristiana que es celebra l’últim dimecres d’agost. Consisteix (en què) que/en el fet que els participants es (llencen) llancen tomàquets entre ells. Es gasten quantitats desmesurades de l’aliment protagonista (què) que podrien ser utilitzades per gent que no té recursos.
    De la mateixa manera també és malgasta menjar en festes com ‘Els enfarinats’, a Alacant, on (es) se celebra una guerra d’ous i farina pel Dia dels Innocents. També a La Rioja, el dia 21 d’octubre, la setmana de festes acaba amb la ‘Batalla del Vino’.
    A altres llocs, fora d’Espanya, també hi ha festes on es fa un mal ús del menjar. Hem de tenir en compte el campionat de tir de pastissos de crema a Coxheath. I a (demés) més, als Estats Units té lloc el ‘Punkin Chunkin’ que se celebra després de Halloween a Delaware, festivitat en la qual es llancen les hortalisses el més lluny possible utilitzant (fondes) fones, catapultes i canons.
    En conclusió, pensem que aquestes festes haurien de ser eliminades. Sabem que són tradicions que van començar fa molt de temps, però això no significa que sigui correcte seguir-les celebrant en la situació actual en (la que) què/la qual vivim.

    Clàudia Tello
    Maria Ricart
    C1

    • Molt bona reflexió, noies. Demostreu tenir consciència del món en què viviu i capacitat de mirada crítica sobre el que us envolta: bona preparació i bon equipatge per moure’s per la vida. Fomenteu tothora aquesta reflexió intel·ligent!

  3. En el món actual hi ha diversos problemes greus (dels) sobre els quals s’hauria de fer crítica i reflexionar-hi al respecte, com per exemple la corrupció del poder, la desigualtat i la fam, entre altres qüestions, però jo (vaig a fer) faré crítica sobre la situació actual del medi ambient i les possibles conseqüències que hi podria haver si no es prenen mesures.
    Avui dia cada cop la circumstància en la qual es troba el planeta és (cada vegada: repet.) pitjor: contaminació, canvi climàtic, desforestació, esgotament de recursos naturals… Això és preocupant, ja que, si no s’intenta evitar, hi haurà greus conseqüències que afectaran globalment tots els habitants del món.
    Per altra banda, he de dir que algunes mesures contra la contaminació han afavorit (al) el fet que no hi hagi una degradació tan ràpida i contínua del medi ambient, com per exemple l’ús d’energies renovables.
    En conclusió, penso que és necessària la col•laboració de tothom per intentar frenar aquests problemes en el medi ambient, ja que(,) la veritat és que els efectes ja es poden percebre en la vida actual.

    • Pau, la reflexió és correcta, però has d’evitar alguns girs massa complexos i barrocs que fan lenta i feixuga la teva redacció. Controla també la puntuació i l’accentuació.

  4. Exercici A:
    Jo vull fer una crítica sobre un tema que em sembla intolerable en el món actual, la gent “sense sostre”. Cada cop hi ha més persones que viuen al carrer. És una realitat complicada, especialment agreujada per la crisi econòmica que hem viscut i vivim. Aquestes persones són vulnerables, no tenen cap tipus d’ingrés ni ajuda per poder cobrir les seves necessitats bàsiques. No donar resposta a aquesta gent ens hauria de fer vergonya perquè és un fracàs de tots.
    A més a més he escoltat a la televisió que hi ha més pisos buits a Catalunya que persones “sense sostre”. Com és possible això?(.) Crec que es podrien cedir aquests pisos als sense sostre i, a canvi, els propietaris (rebin) podrien rebre una compensació dels Ajuntaments i un lloguer simbòlic.
    El que passa habitualment és que optem per no veure allò que no ens agrada. El governants han de combatre les desigualtats (i), però, en realitat, només donen respostes a (qui) aquells que els ajuden. Els nostres governants, que estan salvant amb milers de milions (als) els banquers, (i) no fan res per garantir una habitatge a tothom. Els governants només governen per a uns?
    Cal posar solució a aquest problema amb tots els mitjans que calguin. Em sembla inacceptable que no donin solucions i ajuda a aquestes persones que pateixen.

    Salutacions

    • És un bon comentari, Adrià, amb un motiu temàtic molt encertat per fer-ne reflexió i crítica. El primer paràgraf és força correcte; en el segon, hi he trobat a faltar una mica més de precisió; cal ser concret quan s’escriu. Encara que t’hagis referit a una qüestió; en aquest cas, a un problema, als seus responsables i als directament afectats, aquests components claus del discurs han de ser presents en el text perquè la comprensió sigui correcta. Revisa les meves correccions. Fins ben aviat!

  5. Incredible! This blog looks just like my old one! It’s on a entirely different topic but it has pretty much the same layout and design. Wonderful choice of colors!

  6. Hi there just wanted to give you a brief heads up and let you know a few of the images aren’t loading correctly. I’m not sure why but I think its a linking issue. I’ve tried it in two different web browsers and both show the same outcome.

  7. Howdy I am so happy I found your blog page, I really found you by accident, while I was searching on Yahoo for something else, Nonetheless I am here now and would just like to say thanks for a incredible post and a all round exciting blog (I also love the theme/design), I don’t have time to browse it all at the moment but I have bookmarked it and also included your RSS feeds, so when I have time I will be back to read much more, Please do keep up the great work.

  8. Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as though you relied on the video to make your point. You clearly know what youre talking about, why throw away your intelligence on just posting videos to your weblog when you could be giving us something enlightening to read?

  9. I like what you guys are usually up too. Such clever work and coverage! Keep up the very good works guys I’ve incorporated you guys to my own blogroll.

  10. Superb post but I was wondering if you could write a litte more on this subject? I’d be very grateful if you could elaborate a little bit further. Thank you!

  11. Greetings! I’ve been reading your site for some time now and finally got the courage to go ahead and give you a shout out from Austin Texas! Just wanted to mention keep up the great work!

  12. I’m really enjoying the design and layout of your website. It’s a very easy on the eyes which makes it much more enjoyable for me to come here and visit more often. Did you hire out a developer to create your theme? Great work!

  13. Do you mind if I quote a several of your articles as long as I provide credit and sources returning to your webpage: %BLOGURL%. I’m going to aslo make certain to give you the appropriate anchortext link using your webpage title: %BLOGTITLE%. Please let me know if this is ok with you. Thanks alot 🙂

  14. Wow! I’m truly enjoying the style and design of your blog. Are you using a customized theme or is this freely available to all individuals? If you do not want to say the name of it out in the public, please contact me at: %EMAIL%. I’d absolutely love to get my hands on this template! Appreciate it.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s